Wednesday, May 9, 2012

Hati-hati dengan HATI.

picture by http://kaset79.blogspot.com/2008/04/wahai-hambaku.html


Bismillahirrahmanirrahimm.

'hati-hati dengan hati'
quote dari atuk yang aku masih ingat sampai sekarang.
yang aku selalu pesan pada diri.
kerna aku tahu, bukan mudah untuk berperang dengan yang namanya encik hati.
^^



ada 3 jenis hati:
i) hati yang sihat
ii) hati yang mati
iii) hati yang sakit.

hati yang sihat itu hati yang selamat.
hati yang selamat dari perkara-perkara yang bertentangan dengan perintah Allah.
hati yang sentiasa ingat dan rindu kpd penciptanya.
hati yang sangat kuat dan tak mampu untuk rasa putus asa atau kecewa lama-lama.

hati yang mati itu hati yang memang dah tak boleh diselamatkan.
boleh tu boleh tapi hanya dengan izinNya,
hati yang sentiasa lupa pada tuannya, Sang Pencipta.
hati yang suka pada yang namanya dunia.

hati yang sakit itu hati yang bahaya.
hati yang kejap selamat kejap tidak.
oh, ini paling bahaya. [bagiku]

sumber kefahaman : http://pujanggakesepian.rc.my/2012/01/3-jenis-hatiphp.html

hati ini, bila sakit, perlu dirawat sebelum mati. baru lah rasa selamat.
insya Allah. semua itu hanya dengan izinNya.

bukan saja-saja aku pesan pada manusia supaya menjaga hati.
kerna itu sebenarnya peringatan kepada diri sendiri.

dapat quote dari dr. farhan:
SAKIT merupakan satu keadaan yang sePATUTnya seseorang itu LEBIH mengingati ALLAH SWT. 


Ya Allah, aku mohon moga kami tidak menjadi PESAKIT yang RUGI. Aminnn...


* untung rupanya menjadi pesakit ni *


chil~
^^

No comments: