Sunday, April 17, 2011

NIkmat Oh Nikmat


emmm..pernah dengar/baca/sebut/tahu ayat ni?
[SIHAT sebelum SAKIT]
[MUDA sebelum TUA]
[HIDUP sebelum MATI]

ha..yang 3 itulah.
mereka semua ada kaitan.
can imagine that?
cannot?

okey..

bila kita MUDA,
kita lebih rasa SIHAT,
jadi kita pon makan banyak-banyak/sesuka hati/tanpa fikir pasal SAKIT.
sebab HIDUP kita pon LAMA lagi


bila kita dah TUA,
mulalah datang SAKIT sedikit demi sedikit lama-lama jadi bukit
kemudian, barulah rasa MATI tu mcm dekat je dgn kita.

haa..

recently, banyak perkara yg berkaitan dgn keSIHATan dan keSAKITan yang aku dapat melalui family,teman dan kenalan.
keSIHATan: diet seimbang? diet tahan makan? diet atkins? diet..bla.bla.bla. [janji sentiasa KURUS]
keSAKITan: pakej double sakit[darah tinggi,kencing manis], breast cancer, obesiti dll

phew~
perkara2 tersebut telah membuatkanku yang rasa mcm selalu sihat ni[alhamdulillah] risau dan bimbang tentang perkara-perkara itu.

oh,
aku mahu kurus,
aku mahu sihat,
aku tidak mahu sakit.
aku mahu baik-baik saja.
;)

then, disebabkn otakku memikirkan benda2 itu..aku pon search la pasal2 kesihatan nih.
haa..seperti yang semua MACAM tahu..PENYAKIT tu datangnya dari MAKANAN.
jadi..jagalah makan anda. SEIMBANG ye, SEIMBANG.

haa.. yang aku nak TEKANkan kat sini..AMALkanlah GAYA HIDUP SIHAT.
rajin2kanlah diri anda untuk melakukan SENAMAN.
tak boleh buat hari2,buatlah minggu2..
time MUDA ni lah kene jaga keSIHATan.
bukan time dah TUA baru nak berjaga-jaga.
MATI tu xtentu masa.
kalo da MATI dulu, xsempat nak jage kesihatan time dah TUA kan.

okey, aku risau sebnanya.
taknak dah dengar org2 sekeliling sakit sebab xjaga makan, xjaga kesihatan.
ala...bukan susah pon kalo nk senam sekali dua dlm sminggu kan.
biar cergas fizikal dan mental tu.
CUBElah.

peace (^_^)v
yang inginkan anda sehat selalu;
aku,saya,ana,kamek,org


[aku bukannye makhluk yg rajen bsenam tapi bile aku dah rajen, aku pi lah besenam]
haha
Ni antara aktiviti beriadhah yg korg boley buat ialah:


barkayak [kalau pandai lah]

panjat gunung [xlarat?]

bukit ke..[pon xlarat jugak?]

panjat pokoklah. ;p
[eh,tapi ni hobi aku je.jangan tiru]


xpon panjat la apape yg boley dipanjat cm ni ha.

okey, habis sesi panjat memanjat,


kite explorace pulak! yey! dpt nombo 2 dr blakang.sekian


xpon..get ready untuk berlari lah.subuh2 dah bangun kejut suruh kitorg lari.heh!


xmahu lari2? kite joging jelah..kat taman macam ni ha..



xpon dekat track lah.baru ada FEEL..kan?

*lari setempat dalam bilik tidur pon boleyyy*

okey2..xmahu buat semua tu?ermm..ade minat geng2 sport(futsal/football/volleyball/basketball dll)?
ape lagi..menlah petang2..
[macam kami yang dipaksa ni.haha]

err..jangan cakap xminat sume tu.
kalo ye jugak..mailah jemput datang umah aku, seminggu sekali tingkat 13.
sile naek tangga.
arahan: tuan rumah
[baru dapat makan.haha]

pesanan terakhir: sila HARGAI 5nikmat yg dikurniakan olehNYA.
;)

*ni gamba2 dari matrix sampai sekarang.rindulah dgn korg sume.dak time skolah pon skali aku rindu. cuma xletak gamba je lah.take care all*

2 comments:

noruleareteaqah ishak said...

yang.. kayak besh!! lari2 kat trek besh gak!! hihi.. tp, kalo wat rmi2.. ape2 pun jd besh.. kn??? hehehe

nur said...

hahaha
taw xpe
awesome!
the more the merrier kan..
;)