Sunday, May 1, 2011

Otak oh Otak

Ye!
Semakin hari semakin BOSAN!
tak percaya?
tolong lah percaya!

Tiap hari main game
Tiap hari tidur lebih
Tiap hari tengok laptop
Tiap hari tidur tak tentu
Tiap hari macam sama je

oh
itu sangat bahaya tu!
sepatotnye hari INI lebih baik dari SEMALAM
hari ESOK lebih baik dari hari INI
huh!
apa mahu jadi dengan diri ini?
phew~

okay2
tadi time bangun tidur, rasa otak semakin LEMAH
[alamak, sudah bpikiran negatif ni]
tidak mengapa, biar sedar diri
:)

Setelah rasa sudah cukup maklumat yang dikumpul, aku dapat yang ini:

Cara untuk aktifkan otak



-Cari hobi baru
yeah!
lets find a new hobby!

-ubah rutin harian

-belajar bahasa asing

-main puzzle/sudoku/strategy game
(ni yang aku paling suka)

-aktifkan tangan yang non-dominan
(time buat kerja2 harian: iron, cuci baju, dsb)

-exercise setiap hari


Cara Hilangkan stress

-Dekatkan diri kpd ALLAH
Ini yang UTAMA.
"Dengan mengingati ALLAH, hati akan menjadi TENANG"

-kawal pernafasan
(bernafas sedalam-dalamnya, tahan nafas sebentar, hembus perlahan-lahan)
motif: biar oksigen sampai ke seluruh bahagian otak

-senyum dan positifkan minda anda
(untuk dapatkan positif mindset, kite perlu gabungkan cara imagination[visual] dan ayat2 yang positif)
Contoh: sambil suruh minda jadi positif, masukkan ayat2 seperti : saya mahu berjaya dan saya impikan diri saya dapat segalanya yang saya mahu

-Tangani masalah dengan cara PDCA
(Plan-Do-Check-Action)


okay.cukup sampai di sini saje.
Semoga aku boleh buat yang semua itu


No comments: